2009.01.09. 05:54| Szerző: motiváció blog

Többen jelezték nekem, hogy írjak a motiváció negatív oldaláról is, mert bizony az is van, és nem illik kihagyni a blogból. Igazából már régóta terveztem, de nem érett még meg a fejemben mostanáig...

A motiváció negatív oldalát passzív motivációnak nevezem. Ez akkor jellemző, ha káros szenvedélyeinknek, vagy lustaságunknak alávetve éljük életünket. Egy drogos erősen motiválva érzi magát, hogy minél előbb hozzájusson az anyaghoz. Olyan is előfordul, hogy nem tud már megengedni magának egy újabb adagot, és az erős késztetésben bűncselekményt is elkövethet, hogy pénzhez jusson. Ez esetben, olyan erős a motivációja, hogy a drogot mindennél előrébb rangsorolja az életében. A börtönt is kockáztatja, csak hogy élvezhesse a drog nyújtott eurfórikus állapotot. A motiváció mint láthatjuk ebben az esetben is kiválóan működik. Csakhogy ez esetben súlyos árat fizetünk, és legtöbbször a környezetünk szenvedi meg a kárát.

Aki nem tudja fegyelmezni magát, gyakran enged a motiváció negatív késztetésének is. A  passzív motivációt egyfajta negatív csábításként is definiálhatjuk. Az is tény, hogy az ember folyamatosan motiválva van születése óta. Egy hétköznapi példát megnézve ráismerhetünk erre a tényre. Ha megvizsgálunk egy döntési helyzetet, akkor két féle motivációnk találkozik egymással. Az egyik a probléma megoldó, a másik a lusta, halogató.. Mi melyiknek engedünk?

A függőségen kívűl a lustaságot is nevezhetjük negatív motivációnak. A "Majd holnap " magatartás igazából arra sarkal, hogy a kényelmünk fontosabb, mint megoldani a problémát. Persze tudjuk azt is, hogy minél többet halogatjuk, annál nehezebb lesz megoldani..de erre is csak legyintünk:... MAJD HOLNAP NEM LESZEK HALOGATÓ

Meg kell tanulnunk felismerni a motivációnk irányát. Ez nem mindig könnyű, mert gyakran annyira észrevétlen, hogy reflexszerűen reagálunk rá. Egy ilyen példa erre a fent említett halogatás szokása, és a jövőben élés. Mondanom sem kell, hogy ez illuzió, mert a feladatainkat csak a jelenben tudjuk megoldani.

Mint minden más elvet, a tudatos életmódot is a gyakorlatban tudjuk elsajátítani. Javaslom, hogy 3 hétig tudatosan figyeljünk arra, hogy mire érzünk motivációt. Amennyiben az adott dolog a hasznunkra válik, csináljuk nyugodtan. Ha a kárunkra van, az indőnket és energiánkat vonja el a valóban fontos dolgainktól, akkor bármennyire is csábító ellen kell állnunk neki.

Összegezve: Tiszteljük az életünket annyira, hogy csak olyan dolgokat csináljunk meg ami a javunkat szolgálja! A drága idönk megy el, a fölösleges időhúzási pótcselekvésekre.

Még valami:

A passzív motiváció nem felnőttes tulajdonság. Ne legyünk gyerekesek...ha már felnőttünk!..

 

Címkék: passzív motiváció  |   | Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://motivacio.blog.hu/api/trackback/id/tr42866777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.